Pe 14 aprilie, am publicat o Notă de poziție privind proiectul „Curtea Europeană” și Bugetul PLUS+. La data de 7 mai, am primit un răspuns oficial din partea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova, pe care îl puteți citi integral mai jos. Documentul original este disponibil [aici].
Răspunsul:
”Ca urmare a examinării Notei de poziție privind programul „Curtea Europeană” și solicitărilor formulate în cadrul acesteia, în limitele competențelor funcționale, comunicăm următoarele.
– Cu privire la încetarea apelului de finanțare și reluarea procesului, ținând cont de legislația în vigoare.
Programul „Curtea Europeană”, destinat modernizării curților de blocuri din Chișinău și suburbii, a fost lansat ca apel de proiecte în temeiul Anexei nr.2 din Regulamentul privind gestionarea mijloacelor financiare alocate în Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală, aprobat prin Hotărârea Guvernului 152/2022
(https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=147866&lang=ro), pentru Domeniul de intervenție 2. Dezvoltarea urbană, revitalizarea economică și socială a orașelor, Măsura 2.3. Revitalizare urbană și dezvoltarea infrastructurii spațiilor publice.
Drept documente de suport pentru desfășurarea apelului, au fost elaborate Ghidul de aplicare la concursul de selectare a proiectelor de dezvoltare pentru centrele urbane – apel pe listă (ediția – aprilie 2025), aprobat prin Decizia Consiliului Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale nr. 12/25 din 02.04.2025 și Ghidul cu privire la mecanismul de aplicare Notelor Conceptuale în cadrul concursului de selectare a proiectelor de dezvoltare pentru centrele urbane (ediția – aprilie 2025), aprobat prin Ordinul directorului ADR Municipiul Chișinău nr. 09 din 04.04.2025.
Documentele prenotate nu prevăd procedura încetării apelurilor inițiate, lansarea acestora fiind realizată cu respectarea tuturor procedurilor legale aferente organizării concursurilor pentru identificarea, evaluarea și aprobarea proiectelor propuse spre finanțare din Fondul național pentru dezvoltare regională și locală. Lansarea apelurilor se realizează doar după aprobarea de către Consiliul Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale, din care fac parte majoritatea miniștrilor, președinții Consiliilor Regionale de Dezvoltare din cele cinci regiuni de dezvoltare, reprezentanții sectorului privat în Consiliile Regionale de Dezvoltare din cele cinci regiuni de dezvoltare și Congresul Autorităților Publice Locale din Moldova, în calitate de reprezentant al societății civile.
Totodată, încetarea apelului ar prejudicia aplicanții care au inițiat pregătirea dosarelor și ar genera o serie de contestații.
– Cu privire la elaborarea unui proiect de regulament, public și accesibil care să conțină informații detaliate despre procesul de evaluare a proiectelor depuse, componența comisiei de evaluare, modul de implementare a proiectelor în baza schiței sau proiectului de execuție, modul de evaluare și monitorizare a rezultatelor implementării proiectelor.
Procesul de identificare, evaluare și aprobare a proiectelor propuse spre finanțare din Fondul național pentru dezvoltare regională și locală este reglementat de Regulamentul privind gestionarea mijloacelor financiare ale Fondului național pentru dezvoltare regională și locală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 152/2022. Anexa nr. 2 la Regulamentul menționat conține prevederi privind procesul de evaluare a proiectelor, componența comisiei interministeriale de evaluare, modul de implementare, evaluare și monitorizare a rezultatelor implementării proiectelor – în cazul Programului „Curtea Europeană” fiind relevante prevederile privind apelul pe listă. Ghidurile de aplicare menționate mai sus completează aceste prevederi, fiind adaptate specific pentru apelul „Curtea Europeană”. Acestea sunt publice și pot fi accesate pe site-urile MIDR și ADR Chișinău.
– Cu privire la organizarea consultărilor publice cu privire la proiectul de regulament, conform legislației în vigoare.
Așa cum s-a menționat mai sus, un astfel de regulament există și a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 152/2022. Atât aprobarea Hotărârii, cât și ulterioarele modificări au fost realizate cu respectarea prevederilor legale privind transparenţa în procesul decizional. În cadrul ultimului exercițiu de modificare a Hotărârii, în rezultatul consultărilor publice, au fost incluse prevederi care permit participarea asociațiilor de proprietari în condominiu în calitate de entități eligibile pentru Măsura
2.3. Revitalizare urbană și dezvoltarea infrastructurii spațiilor publice, lucru care anterior nu era reglementat.
Totodată, menționăm că deși programul „Curtea Europeană” reprezintă un apel tehnic pe listă, organizat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 152/2022, autoritățile au organizat mai multe sesiuni de informare publice, în cadrul cărora au fost oferite clarificări suplimentare pentru toate persoanele interesate.
– Cu referire la formarea comisiei de evaluare care să includă reprezentanți ai societății civile și ai asociațiilor de locatari, pe lângă funcționari publici. Componența comisiei interministeriale de evaluare este reglementată de Anexa nr. 2 la Regulamentul privind gestionarea mijloacelor financiare ale Fondului național pentru dezvoltare regională și locală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 152/2022, care este actualizată în funcție de relevanța domeniului de activitate al reprezentanților menționați în raport cu Măsura propusă spre finanțare. Includerea altor reprezentanți ar presupune modificarea Hotărârii, ceea ce presupune parcurgerea tuturor procedurilor legale de aprobare a unui act normativ. În cadrul ultimului exercițiu de modificare a Hotărârii nu au fost recepționate propuneri de modificare a acestei componențe. Mai mult, includerea asociațiilor de locatari ar crea premise de conflicte de interese, acestea fiind și potențialii beneficiari finali ai proiectelor. Includerea acestora în comisie, precum și includerea reprezentanților societății civile ar presupune parcurgerea anterioară a unui proces de selecție a acestora, care nu este în prezent reglementat de legislația din domeniul dezvoltării regionale și locale. În calitate de reprezentat al societății civile, în toate procedurile aferente desfășurării apelurilor de proiecte finanțate din Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală participă Congresul Autorităților Publice Locale din Moldova, care reprezintă interesele tuturor APL-urilor, în calitate de beneficiari direcți ai proiectelor finanțate din Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală.
– Cu referire la introducerea unei etape obligatorii de elaborare a schiței de proiect de către ADR.
Schița de proiect va fi parte a documentației de deviz care se va elabora de ADR Chișinău în comun cu elaboratorii de devize atestați, în conformitate cu legislația din domeniul urbanismului, după efectuarea vizitelor în teren.
De asemenea, ADR Chișinău va fi responsabilă de elaborarea caietului de sarcini în baza cărora vor fi realizate lucrările de către agenții economici selectați.
– Cu referire la revizuirea categoriilor de aplicanți eligibili pentru a include și chiriașii în componența grupurilor de inițiativă.
Categoriile de aplicanți eligibili sunt limitate la proprietari din motive juridice și de sustenabilitate. Or, prin intermediul Programului,sunt prevăzute investiții pe termen lung, cu impact asupra valorii proprietății și care implică responsabilități legale și financiare, care, conform legislației civile și cu privire la condominiu, nu pot fi asumate în lipsa dreptului de proprietate.
Subsecvent, menționăm că, având în vedere interesul sporit pentru Program, manifestat prin numărul în creștere de cereri, precum și solicitările de extindere a termenilor apelului expuse în cadrul sesiunilor de informare, în data de 25 aprilie, Consiliul Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale a decis extinderea termenului-limită de depunere a Notelor conceptuale până la data de 9 mai.
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale susține implicarea activă a societății civile în procesul de monitorizare a politicilor publice și pledează pentru dialog constructiv. Precizăm că Programul „Curtea Europeană” se desfășoară cu respectarea cadrului legal în vigoare, cu implicarea tuturor instituțiilor reprezentative. Având în vedere că Programul reprezintă o inițiativă pilot, solicitările punctuale care implică modificări cu caracter normativ vor fi analizate în cadrul unor inițiative viitoare de îmbunătățire a cadrului legal aferent domeniului dezvoltării regionale și locale și/sau de organizarea unor noi ediții ale Programului, în cazul disponibilității resurselor financiare.”